X

Hírfigyelő feliratkozás

Érdekli az ingatlanpiac? Iratkozzon fel napi hírfigyelőnkre, hogy első kézből értesülhessen a legfontosabb hírekről, eseményekről.

Aki lemarad, az kimarad!

Napi hírfigyelő feliratkozás

Érdekli az ingatlanpiac? Iratkozzon fel naponta megjelenő hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön a piac híreiről, eseményeiről. Kérjük töltsön ki minden mezőt a sikeres feliratkozáshoz.

Ön szerint másnak is érdekes lehet ez a cikk?

Töltse ki az űrlapot, és küldje el e-mailben!

Véleményed szerint másnak is érdekes lehet a rendezvény?

Töltsd ki az itt található űrlapot, hogy elküldhesd emailben!

Regisztráció az Arcképcsarnokba

Szerepelni szeretne az ingatlanpiaci Arcképcsarnokban? Küldje el regisztrációs kérelmét az alábbi adatlap kitöltésével. A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!

Adatmódosítás

Szeretné az itt található adatokat módosítani? Kérjük írjon üzenetet munkatársunknak, aki elvégzi a kért módosításokat.

Kapcsolatfelvétel

Vegye fel a kapcsolatot vele:

Merre fejlődnek a márkák a hazai kiskereskedelemi piacon?

2013. Február 13. évkönyv
Nagy utat járt be a hazai kiskereskedelem az elmúlt húsz évben. A nagy nemzetközi márkák és ingatlanfejlesztések formálták és érlelték a hazai piacot. De vajon merre tartanak a brand-ek? Az optimisták mindenesetre bővítenek.

 Ismét eljött a monobrand üzletek ideje

A hazai kiskereskedelmi piac a rendszerváltás óta nagy utat járt be. Bevásárlóközpontok, strip mall-ok, retail parkok, hipermarketek jelzik a kereskedelmi ingatlanfejlesztések jelentősebb mérföldköveit. Bár a válság óta jelentősen visszaesett a beruházások volumene, valamint a piac is bizonyos szegmensekben a telítődés jeleit mutatja, érdemes megvizsgálni a nagy nemzetközi márkák hazai jelenlétét, illetve üzlethálózatuk bővülésének alakulását az elmúlt évek viszonylatában. Összefoglalva az egyes márkák stratégiáit, elmondhatjuk, hogy az elmúlt évtizedben ez mindig más hangsúlyt kapott. Jelenleg kevés új nemzetközi márka lép be a hazai piacra, hiszen a retail-szektor éves forgalma némileg csökken, másrészt a vásárlóerő visszaesett, míg a már itt lévő brand-ek cégpolitikájában is eltérések tapasztalhatók.

Deutsch Krisztina, a TriGranit Management Zrt. bérbeadási vezetője szerint a márkák a kiskereskedelmi piac helyzetét folyamatosan értékelik, és annak megfelelően alakítják hazai stratégiájukat. ?2008. előtt a monobrand üzletek domináltak, majd a válság miatt előtérbe kerültek a multibrand boltok, amelyek nagyobb biztonságot adtak a kereskedőknek, hiszen a szinergiahatás miatt egymást erősítették a brandek. Most ismét előtérbe kerülnek a monobrand üzletek, ezt jól jelzik az újabb üzletnyitások is. Azonban ezt a folyamatot hátráltatja, hogy Magyarországon nem megfelelő a franchise-partner ellátottság, hiszen viszonylag kevés a tőkeerős kereskedő, korlátozottak a finanszírozás forrásai, ráadásul az ország méretéből fakadó piaci korlátok is jelentősen visszavetik a boltnyitásokat, valamint a vásárlóerőt tekintve csak Budapestre tervezhetnek a márkák.?

Reserved ? újratöltve

A Reserved 1 200 m2-es, két szintes zászlóshajó üzlete a Régiposta és a Váci utca sarkán nyitott meg 2012-ben. A változatos, casual női és férfi kollekcióiról ismert márka eddig szinte csak bevásárlóközpontokban volt jelen, ezért is érdemes górcső alá venni a lengyel márka eddigi hazai életútját. A Reserved az LPP-csoport vezető márkája ? hiszen a céghez tartozó közel 1 000 üzletből 500 Reserved bolt ?, ám olyan brandek tartoznak még a csoporthoz, mint a Mohito, a House, a CroppTown vagy az első üzleteit jövő év tavaszán megnyitó új márka, a Sinsay, amelyek így egymást erősítve több korosztályt is elérhetnek. A csoport 15 éve indult el Lengyelországban, 11 közép- és kelet-európai országban vannak jelen, nálunk 2002-ben nyitottak először üzletet. A Reserved vonzza a legtöbb célcsoportot, hiszen női, férfi, fiatalos, idősebb, utcai, elegáns viseletben a 18-45 éves korosztályt célozza meg, így a legnagyobb forgalmat bonyolítja le a cégcsoporton belül. Magyarországon többnyire 600-800 m2-es (egyébként 1 000-2 000 m2-es) üzletekben jelenik meg, ezért is jelzésértékű a Váci utcai zászlóshajó üzletük megnyitása.

?Eddig egy helyben toporogtunk Magyarországon, az orosz, a balti és a lengyel piac is jobb forgalmi adatokat és megtérülést mutatott fel. El kellett döntenünk, hogy maradunk a magyar piacon, vagy elhagyjuk az országot. Mivel a maradás mellett döntöttünk, ezért új növekedési stratégiát kellett kidolgoznunk? ? mondja Frankowski Tamás, az LPP Hungary Kft. vezetője. Majd hozzáteszi, hogy a terjeszkedési stratégiát hibák jellemezték az elmúlt években, hiszen Budapesten óvatosan, nem a legforgalmasabb házakban nyitottak üzleteket, vidéken pedig túl sok boltot tartottak fenn. Pedig először Budapesten kell felépíteni és pozícionálni a márkát, ahogyan a balti államokban és Csehországban is a fővárosból indították el expanziós törekvéseiket.

Újrapozícionálási stratégia

?A periférikus házakból a top lokációkba költözünk, ahol ráadásul nagyobb alapterületű üzleteket nyitunk, amelyeknek köszönhetően a Reserved jelenlegi teljes képességeit, erősségeit tudjuk kihasználni? ? teszi hozzá Frankowski Tamás. A Váci utcai üzlet is ezt a szemléletet követi, hiszen így erősítik a márkaismertséget és -értéket a magyar fogyasztók körében. A Váci utcában a fantasztikus építészeti környezet és adottság, az üzlet igényes kialakítása, a logó színvonalas megjelenése a márka újrapozícionálását jelképezi, másrészt jelentős marketingértékkel bír, harmadrészben a hely szelleméhez méltóan a turisták vásárlóereje is a siker egyik letéteményese lehet. Az újrapozícionálás azért sem könnyű feladat jelenleg egy középkategóriás márka esetében, hiszen a középréteg el van adósodva, kevesebbet költenek a célcsoportok. Emiatt a márkák két irányba mozdulhatnak el: visszahúzódnak vagy előrelépnek.

?Mi az utóbbit választottuk. Ráadásul most vannak megfelelő üzlethelyiségek a top centerekben, a bérlők és a bevásárlóközpontok közötti megállapodások is kiegyensúlyozottabbak, mint korábban, jobb kondíciókkal és kisebb kockázatokkal bérelhetünk üzlethelyiséget? ? folytatja Frankowski Tamás. Mindenki válságról beszél, miközben a piaci átrendeződés során jelentős növekedést lehet elérni. Az LPP-csoport számára a 2011 volt a legjobb éve (Magyarországon is), 2012-ben még jobb eredményeket várnak, ezért optimisták. A Reserved 2013-ban megjelenik a MOM-Parkban, és 2014-ben további 6-7 üzletet terveznek. A Mohito-val, Cropp-pal is nagy terveik lesznek az elkövetkezendő években, és ha a tinédzser korosztályt megcélzó Sinsay beváltja a hozzá fűzött reményeket, akkor megérkezhet Magyarországra is.

Terjeszkedik a Deichmann is

A Deichmann a válságban szintén a terjeszkedő márkák stratégiáját követi, ezzel igazolva azt a hazai piacon jelenleg érvényesülő tendenciát, hogy a 2008-ban kirobbant krízis előtt itt lévő alsó-középkategóriás brandek most megerősítik pozícióikat. Magyarországon a Deichmann 2001-ben nyitotta meg az első üzletét, mára pedig egy 91 bolttal rendelkező hálózattá nőtte ki magát a hazai kiskereskedelmi piacon. Az expanziós stratégiát kitűnően fémjelzi, hogy évente 6-10 új üzletet nyitottak országszerte. ?A válság sem befolyásolta az immár több mint tíz éve követett üzletpolitikánkat, hiszen nem voltak megtorpanások, ráadásul éppen a 2009-es év volt a legkiemelkedőbb időszak, amikor 16 új üzlettel bővült a hálózatunk Magyarországon. De ugyanígy a válság első évében (2009.) Európában is a legtöbb új boltot adtuk át hasonlóan a hazai piachoz. A Deichmann Magyarország 2006 óta piacvezető a cipőkereskedelmi láncok piacán, célunk továbbra is a pozíció megtartása és erősítése? ? mondja Herr Mónika, a Deichmann Cipőkereskedelmi Kft. marketingvezetője.

  Az új üzletek nyitását alapos piacvizsgálat előzi meg, a leendő helyszíneket különböző szempontok alapján mérlegelik, osztályozzák. ?Az expanziós osztály a bejövő ajánlatok alapján dolgozik, amelyeket a bérbeadóktól kapunk. Az ajánlatokat kiértékelik az adott hely, város, vásárlóerő, illetve háztartás-szám alapján, emellett fontos szempont a kannibalizáció vizsgálata, hogy esetlegesen nyitottunk-e már üzletet a közelben. A tapasztalat azt mutatja, hogy eddig minden városban pozitív volt a megítélésünk, és szívesen vásárolnak nálunk ? köszönhető a széles választéknak, a kedvező áraknak és a kellemes légkörnek. Üzleteink átlagos mérete nagyjából 500 m2, sikerünk titka, hogy az egész családnak kínálunk kedvező áron cipőket. Fókuszban áll a divat, a komfort cipők esetében természetesen a kényelem, amely igaz a női, férfi és gyerek osztályunkra egyaránt. A sportosztályunkon pedig nagy választékban kínálunk sajátmárkás és idegen márkás modelleket is? ? teszi hozzá Herr Mónika.

Lendületben a Starbucks

A megújuló belvárosi szövetben az egyre igényesebb üzlethelyiségek mellett felértékelődnek a szórakoztató funkciók is, a vendéglátás palettáján piaci rések nyíltak meg, bizonyos célcsoportokat meghatározó viselkedéskultúrák (juppik, üzleti megbeszélések, könnyű ebéd stb.) elterjedésével új társadalmi igények keletkeznek, amelyeket a hagyományos vendéglátóipari egységek (sörözők, borozók) helyett/mellett a stílusos kávézók elégíthetnek ki. A Starbucks 2010-ben nyitotta meg első üzletét Magyarországon a régiós fejlődési folyamat egyik állomásaként, a cseh és a lengyel piaci bevezetést követően. Úgy tűnik, hogy a hálózat jókor lépett a hazai piacra, hiszen nálunk egy-két éve jöttek divatba a kávézók. A Starbucks WestEnd megnyitása óta hat újabb kávézóval bővült a hálózat, vagyis a válság itt sem befolyásolja az expanziós törekvéseket. ?A Starbucks pontosan felméri a piacokat, és számos különböző tényezőt mérlegelünk, mint például a rendelkezésre álló ingatlanokat, közlekedési mintákat és egyéb szempontokat. Mivel jól megtervezett stratégia állt a piacra lépés mögött, a felkészülésnek köszönhetően nem kellett változatnunk hazai terveinken. A válság ellenére az első és a második évben is 3-3 kávézót nyitottunk? ? mondja Szabó Orsolya, a Starbucks Magyarország marketing specialistája.

Folyamatosan keresik a megfelelő lokációkat, egyelőre még Budapesten, azonban számos feltétel együttes megléte ? így jelentős átmenő forgalom, minőségi építészeti és környezeti adottság, megfelelő társadalmi státuszú célcsoportok koncentrációja ? szükséges ahhoz, hogy újabb üzletet nyisson a kávézólánc. ?Nem azért nyitunk meg egy-egy üzletet, hogy teljesítsük az elvárt tervet. A nyitások a megfelelő lokáció megtalálásához kötődnek. Meggyőződésünk, hogy a kávézónak kapcsolatteremtő helynek kell lennie. Tökéletesen kell illeszkednie a környezetbe, mindemellett a környezetre gyakorolt hatásának a lehető legkisebbnek kell lennie. Kávézóink építésekor és felújításakor az anyagokat és szakembereket a környékről szerezzük be, és felhasználunk újrahasznált vagy újrahasznosított anyagokat, ahol ez lehetséges? ? teszi hozzá Szabó Orsolya.

A vonzás szabályai

A válság nem csak azért nem befolyásolta a bővülési stratégiát, mivel alapos piackutatás előzi meg az újabb nyitásokat, hanem mert ?célcsoportunk szerencsére nagyon tág, de emellett folyamatosan törekszünk is arra, hogy bővítsük vendégeink körét, például kedvezményekkel és egyéb ajánlatokkal? ? magyarázza Szabó Orsolya. A hálózat eltérő stílusú üzletekkel több célcsoportot is meg tud szólítani, illetve be tud csábítani a kávézókba. Így a "Heritage" (örökség) stílusú kávéházak első üzletük kereskedői gyökereit tükrözik, amely Seattle-ben, a történelmi Pike Place Market téren volt. A kávézók koptatott fával, színezett betonnal vagy csempézett padlóval, fém székekkel és gyárcsarnok stílusú megvilágítással vannak felszerelve. Nagy közösségi asztalok, klubszékek és fából készült rolók idézik a századforduló idejének hangulatát.

Az "Artisan" (kézműves) stílusú kávézók a városi piacok ipari múltját idézik, az 1930-as évek modernizmusából ihletet merítve. Ez a motívum egyszerű anyagokat, például szabadon hagyott acélgerendákat, vakolt falakat, gyári nyílászárókat és kézzel csiszolt faburkolatokat használ a kultúrát és művészeteket előnyben részesítők gyűjtőhelyének kialakításához. A "Regionális modern" stílus trendalkotó belsőt formál, amely kényelmes és vendégfogadó hangulatú. Világos, tetőtérszerű tereket használnak helyi hangulatú bútorokkal és kulturálisan releváns textilekkel, amelyekkel nyugalmas és kortárs kialakítás érhető el, távol a rohanó világtól. A "Koncepció" stílusú kávézók egyedi környezetet biztosítanak, amelyeket tervezőik innovatív megoldásokkal alakítanak ki. Ezeket tervezői ?homokozónak? becézik. A felfedezés öröme minden látogatóra kiterjed, a napi kávé- és teafogyasztóktól kezdve a művészeti eseményeken át a közösségi összejövetelekig.

 

A cikk a Retail Évkönyv 5. évfolyamának 26. oldalán található. Amennyiben szívesen olvasná évkönyvünk további cikkeit, tekintse meg az online változatot.

+ + +

Az iroda.hu-csoport internetes felületein megjelenő saját cikkek a kiadó szellemi tulajdonát képezik. Másolásukhoz, utánközlésükhez a kiadó engedélye szükséges. A kiadó saját tartalmak esetében, csak és kizárólag a lead átvételéhez járul hozzá, mely után a cikk linkjét kérjük elhelyezni!

Média forrás: Retail Évkönyv
A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!

Merre fejlődnek a márkák a hazai kiskereskedelemi piacon?

Nagy utat járt be a hazai kiskereskedelem az elmúlt húsz évben. A nagy nemzetközi márkák és ingatlanfejlesztések formálták és érlelték a hazai piacot. De vajon merre tartanak a brand-ek? Az optimisták mindenesetre bővítenek.

 Ismét eljött a monobrand üzletek ideje

A hazai kiskereskedelmi piac a rendszerváltás óta nagy utat járt be. Bevásárlóközpontok, strip mall-ok, retail parkok, hipermarketek jelzik a kereskedelmi ingatlanfejlesztések jelentősebb mérföldköveit. Bár a válság óta jelentősen visszaesett a beruházások volumene, valamint a piac is bizonyos szegmensekben a telítődés jeleit mutatja, érdemes megvizsgálni a nagy nemzetközi márkák hazai jelenlétét, illetve üzlethálózatuk bővülésének alakulását az elmúlt évek viszonylatában. Összefoglalva az egyes márkák stratégiáit, elmondhatjuk, hogy az elmúlt évtizedben ez mindig más hangsúlyt kapott. Jelenleg kevés új nemzetközi márka lép be a hazai piacra, hiszen a retail-szektor éves forgalma némileg csökken, másrészt a vásárlóerő visszaesett, míg a már itt lévő brand-ek cégpolitikájában is eltérések tapasztalhatók.

Deutsch Krisztina, a TriGranit Management Zrt. bérbeadási vezetője szerint a márkák a kiskereskedelmi piac helyzetét folyamatosan értékelik, és annak megfelelően alakítják hazai stratégiájukat. ?2008. előtt a monobrand üzletek domináltak, majd a válság miatt előtérbe kerültek a multibrand boltok, amelyek nagyobb biztonságot adtak a kereskedőknek, hiszen a szinergiahatás miatt egymást erősítették a brandek. Most ismét előtérbe kerülnek a monobrand üzletek, ezt jól jelzik az újabb üzletnyitások is. Azonban ezt a folyamatot hátráltatja, hogy Magyarországon nem megfelelő a franchise-partner ellátottság, hiszen viszonylag kevés a tőkeerős kereskedő, korlátozottak a finanszírozás forrásai, ráadásul az ország méretéből fakadó piaci korlátok is jelentősen visszavetik a boltnyitásokat, valamint a vásárlóerőt tekintve csak Budapestre tervezhetnek a márkák.?

Reserved ? újratöltve

A Reserved 1 200 m2-es, két szintes zászlóshajó üzlete a Régiposta és a Váci utca sarkán nyitott meg 2012-ben. A változatos, casual női és férfi kollekcióiról ismert márka eddig szinte csak bevásárlóközpontokban volt jelen, ezért is érdemes górcső alá venni a lengyel márka eddigi hazai életútját. A Reserved az LPP-csoport vezető márkája ? hiszen a céghez tartozó közel 1 000 üzletből 500 Reserved bolt ?, ám olyan brandek tartoznak még a csoporthoz, mint a Mohito, a House, a CroppTown vagy az első üzleteit jövő év tavaszán megnyitó új márka, a Sinsay, amelyek így egymást erősítve több korosztályt is elérhetnek. A csoport 15 éve indult el Lengyelországban, 11 közép- és kelet-európai országban vannak jelen, nálunk 2002-ben nyitottak először üzletet. A Reserved vonzza a legtöbb célcsoportot, hiszen női, férfi, fiatalos, idősebb, utcai, elegáns viseletben a 18-45 éves korosztályt célozza meg, így a legnagyobb forgalmat bonyolítja le a cégcsoporton belül. Magyarországon többnyire 600-800 m2-es (egyébként 1 000-2 000 m2-es) üzletekben jelenik meg, ezért is jelzésértékű a Váci utcai zászlóshajó üzletük megnyitása.

?Eddig egy helyben toporogtunk Magyarországon, az orosz, a balti és a lengyel piac is jobb forgalmi adatokat és megtérülést mutatott fel. El kellett döntenünk, hogy maradunk a magyar piacon, vagy elhagyjuk az országot. Mivel a maradás mellett döntöttünk, ezért új növekedési stratégiát kellett kidolgoznunk? ? mondja Frankowski Tamás, az LPP Hungary Kft. vezetője. Majd hozzáteszi, hogy a terjeszkedési stratégiát hibák jellemezték az elmúlt években, hiszen Budapesten óvatosan, nem a legforgalmasabb házakban nyitottak üzleteket, vidéken pedig túl sok boltot tartottak fenn. Pedig először Budapesten kell felépíteni és pozícionálni a márkát, ahogyan a balti államokban és Csehországban is a fővárosból indították el expanziós törekvéseiket.

Újrapozícionálási stratégia

?A periférikus házakból a top lokációkba költözünk, ahol ráadásul nagyobb alapterületű üzleteket nyitunk, amelyeknek köszönhetően a Reserved jelenlegi teljes képességeit, erősségeit tudjuk kihasználni? ? teszi hozzá Frankowski Tamás. A Váci utcai üzlet is ezt a szemléletet követi, hiszen így erősítik a márkaismertséget és -értéket a magyar fogyasztók körében. A Váci utcában a fantasztikus építészeti környezet és adottság, az üzlet igényes kialakítása, a logó színvonalas megjelenése a márka újrapozícionálását jelképezi, másrészt jelentős marketingértékkel bír, harmadrészben a hely szelleméhez méltóan a turisták vásárlóereje is a siker egyik letéteményese lehet. Az újrapozícionálás azért sem könnyű feladat jelenleg egy középkategóriás márka esetében, hiszen a középréteg el van adósodva, kevesebbet költenek a célcsoportok. Emiatt a márkák két irányba mozdulhatnak el: visszahúzódnak vagy előrelépnek.

?Mi az utóbbit választottuk. Ráadásul most vannak megfelelő üzlethelyiségek a top centerekben, a bérlők és a bevásárlóközpontok közötti megállapodások is kiegyensúlyozottabbak, mint korábban, jobb kondíciókkal és kisebb kockázatokkal bérelhetünk üzlethelyiséget? ? folytatja Frankowski Tamás. Mindenki válságról beszél, miközben a piaci átrendeződés során jelentős növekedést lehet elérni. Az LPP-csoport számára a 2011 volt a legjobb éve (Magyarországon is), 2012-ben még jobb eredményeket várnak, ezért optimisták. A Reserved 2013-ban megjelenik a MOM-Parkban, és 2014-ben további 6-7 üzletet terveznek. A Mohito-val, Cropp-pal is nagy terveik lesznek az elkövetkezendő években, és ha a tinédzser korosztályt megcélzó Sinsay beváltja a hozzá fűzött reményeket, akkor megérkezhet Magyarországra is.

Terjeszkedik a Deichmann is

A Deichmann a válságban szintén a terjeszkedő márkák stratégiáját követi, ezzel igazolva azt a hazai piacon jelenleg érvényesülő tendenciát, hogy a 2008-ban kirobbant krízis előtt itt lévő alsó-középkategóriás brandek most megerősítik pozícióikat. Magyarországon a Deichmann 2001-ben nyitotta meg az első üzletét, mára pedig egy 91 bolttal rendelkező hálózattá nőtte ki magát a hazai kiskereskedelmi piacon. Az expanziós stratégiát kitűnően fémjelzi, hogy évente 6-10 új üzletet nyitottak országszerte. ?A válság sem befolyásolta az immár több mint tíz éve követett üzletpolitikánkat, hiszen nem voltak megtorpanások, ráadásul éppen a 2009-es év volt a legkiemelkedőbb időszak, amikor 16 új üzlettel bővült a hálózatunk Magyarországon. De ugyanígy a válság első évében (2009.) Európában is a legtöbb új boltot adtuk át hasonlóan a hazai piachoz. A Deichmann Magyarország 2006 óta piacvezető a cipőkereskedelmi láncok piacán, célunk továbbra is a pozíció megtartása és erősítése? ? mondja Herr Mónika, a Deichmann Cipőkereskedelmi Kft. marketingvezetője.

  Az új üzletek nyitását alapos piacvizsgálat előzi meg, a leendő helyszíneket különböző szempontok alapján mérlegelik, osztályozzák. ?Az expanziós osztály a bejövő ajánlatok alapján dolgozik, amelyeket a bérbeadóktól kapunk. Az ajánlatokat kiértékelik az adott hely, város, vásárlóerő, illetve háztartás-szám alapján, emellett fontos szempont a kannibalizáció vizsgálata, hogy esetlegesen nyitottunk-e már üzletet a közelben. A tapasztalat azt mutatja, hogy eddig minden városban pozitív volt a megítélésünk, és szívesen vásárolnak nálunk ? köszönhető a széles választéknak, a kedvező áraknak és a kellemes légkörnek. Üzleteink átlagos mérete nagyjából 500 m2, sikerünk titka, hogy az egész családnak kínálunk kedvező áron cipőket. Fókuszban áll a divat, a komfort cipők esetében természetesen a kényelem, amely igaz a női, férfi és gyerek osztályunkra egyaránt. A sportosztályunkon pedig nagy választékban kínálunk sajátmárkás és idegen márkás modelleket is? ? teszi hozzá Herr Mónika.

Lendületben a Starbucks

A megújuló belvárosi szövetben az egyre igényesebb üzlethelyiségek mellett felértékelődnek a szórakoztató funkciók is, a vendéglátás palettáján piaci rések nyíltak meg, bizonyos célcsoportokat meghatározó viselkedéskultúrák (juppik, üzleti megbeszélések, könnyű ebéd stb.) elterjedésével új társadalmi igények keletkeznek, amelyeket a hagyományos vendéglátóipari egységek (sörözők, borozók) helyett/mellett a stílusos kávézók elégíthetnek ki. A Starbucks 2010-ben nyitotta meg első üzletét Magyarországon a régiós fejlődési folyamat egyik állomásaként, a cseh és a lengyel piaci bevezetést követően. Úgy tűnik, hogy a hálózat jókor lépett a hazai piacra, hiszen nálunk egy-két éve jöttek divatba a kávézók. A Starbucks WestEnd megnyitása óta hat újabb kávézóval bővült a hálózat, vagyis a válság itt sem befolyásolja az expanziós törekvéseket. ?A Starbucks pontosan felméri a piacokat, és számos különböző tényezőt mérlegelünk, mint például a rendelkezésre álló ingatlanokat, közlekedési mintákat és egyéb szempontokat. Mivel jól megtervezett stratégia állt a piacra lépés mögött, a felkészülésnek köszönhetően nem kellett változatnunk hazai terveinken. A válság ellenére az első és a második évben is 3-3 kávézót nyitottunk? ? mondja Szabó Orsolya, a Starbucks Magyarország marketing specialistája.

Folyamatosan keresik a megfelelő lokációkat, egyelőre még Budapesten, azonban számos feltétel együttes megléte ? így jelentős átmenő forgalom, minőségi építészeti és környezeti adottság, megfelelő társadalmi státuszú célcsoportok koncentrációja ? szükséges ahhoz, hogy újabb üzletet nyisson a kávézólánc. ?Nem azért nyitunk meg egy-egy üzletet, hogy teljesítsük az elvárt tervet. A nyitások a megfelelő lokáció megtalálásához kötődnek. Meggyőződésünk, hogy a kávézónak kapcsolatteremtő helynek kell lennie. Tökéletesen kell illeszkednie a környezetbe, mindemellett a környezetre gyakorolt hatásának a lehető legkisebbnek kell lennie. Kávézóink építésekor és felújításakor az anyagokat és szakembereket a környékről szerezzük be, és felhasználunk újrahasznált vagy újrahasznosított anyagokat, ahol ez lehetséges? ? teszi hozzá Szabó Orsolya.

A vonzás szabályai

A válság nem csak azért nem befolyásolta a bővülési stratégiát, mivel alapos piackutatás előzi meg az újabb nyitásokat, hanem mert ?célcsoportunk szerencsére nagyon tág, de emellett folyamatosan törekszünk is arra, hogy bővítsük vendégeink körét, például kedvezményekkel és egyéb ajánlatokkal? ? magyarázza Szabó Orsolya. A hálózat eltérő stílusú üzletekkel több célcsoportot is meg tud szólítani, illetve be tud csábítani a kávézókba. Így a "Heritage" (örökség) stílusú kávéházak első üzletük kereskedői gyökereit tükrözik, amely Seattle-ben, a történelmi Pike Place Market téren volt. A kávézók koptatott fával, színezett betonnal vagy csempézett padlóval, fém székekkel és gyárcsarnok stílusú megvilágítással vannak felszerelve. Nagy közösségi asztalok, klubszékek és fából készült rolók idézik a századforduló idejének hangulatát.

Az "Artisan" (kézműves) stílusú kávézók a városi piacok ipari múltját idézik, az 1930-as évek modernizmusából ihletet merítve. Ez a motívum egyszerű anyagokat, például szabadon hagyott acélgerendákat, vakolt falakat, gyári nyílászárókat és kézzel csiszolt faburkolatokat használ a kultúrát és művészeteket előnyben részesítők gyűjtőhelyének kialakításához. A "Regionális modern" stílus trendalkotó belsőt formál, amely kényelmes és vendégfogadó hangulatú. Világos, tetőtérszerű tereket használnak helyi hangulatú bútorokkal és kulturálisan releváns textilekkel, amelyekkel nyugalmas és kortárs kialakítás érhető el, távol a rohanó világtól. A "Koncepció" stílusú kávézók egyedi környezetet biztosítanak, amelyeket tervezőik innovatív megoldásokkal alakítanak ki. Ezeket tervezői ?homokozónak? becézik. A felfedezés öröme minden látogatóra kiterjed, a napi kávé- és teafogyasztóktól kezdve a művészeti eseményeken át a közösségi összejövetelekig.

 

A cikk a Retail Évkönyv 5. évfolyamának 26. oldalán található. Amennyiben szívesen olvasná évkönyvünk további cikkeit, tekintse meg az online változatot.

+ + +

Az iroda.hu-csoport internetes felületein megjelenő saját cikkek a kiadó szellemi tulajdonát képezik. Másolásukhoz, utánközlésükhez a kiadó engedélye szükséges. A kiadó saját tartalmak esetében, csak és kizárólag a lead átvételéhez járul hozzá, mely után a cikk linkjét kérjük elhelyezni!

Média forrás: Retail Évkönyv

Tetszett a cikk? Itt megoszthatja!

Hozzászólások: 0 db

A hosszászólások moderálás után jelennek meg, melynek célja a trágár stílusú, más felhasználókat vallási, etnikai, világnézeti, vagy egyéb szempontból sértő, valamint politikai témájú hozzászólások kiszűrése.

Még nem érkezett hozzászólás. Legyen Ön az első!

Szóljon hozzá a cikkhez! (kattintásra kinyílik)
iroda.hu V. Díjátadó Gála Irodablog.hu - Munka. Stílus. Design. theBAR by iroda.hu Ingatlan évkönyv 2014-2015

PARTNEREINK

MBSZ IMEDIA - Médiafigyelő Médiafigyelés MTI Brand Trend HuGBC