Luxusmárka invázió az Andrássy úton
Hosszú vegetálás után hírek szerint újra magához térhet az Andrássy út. Több luxusmárka érkezik önálló üzlettel - főleg amerikaiak és olaszok -, sokan tárgyalnak nyitásról. A piacot a Budapestet is elérő hotelfejlesztési hullám, és ezzel az exkluzív turisták várható megjelenése mozgatja, nem a magyar kiskereskedelem élénkülése.

Az amerikai felső- és felsőközép- kategóriás márkák európai terjeszkedéséből az Andrássy út is profitálhat: hamarosan saját üzlettel jelenik meg a Ralph Lauren és a Michael Kors. Az Abercrombie & Fitch tulajdonosa is régóta érdeklődik a magyar piac iránt, így nem lenne meglepő ha, ha belátható időn belül ő is az Andrássyn nyitna üzletet - a márka ugyan elsősorban a fiatalok kedvence és árszínvonalában sem közelít a luxushoz, a pesti sugárúttól azonban nem áll távol az olcsóbb világmárkák exkluzív megjelenítése, olvasható a Világgazdaságban.
A bevásárló utcának számító szakasz, vagyis az Oktogon és a Bajcsy-Zsilinszky út közti rész, ingatlanpiaci szakértők szerint újra a nemzetközi luxusmárkák, a nagy divatházak homlokterébe került. Különösen az amerikaiakat érdekli, akik most nagy befektetési kedvet mutatnak a kelet- és a kelet- közép európai kereskedelmi piacokon. Ismét érdeklődnek azonban az olaszok is: Pestre készül a Missoni és a Versace is.
Az Andrássyn legutóbb akkor volt a mostanihoz hasonló pezsgés, amikor tíz éve az Operaház mellett üzletet nyitott a Louis Vuitton. A válság azonban megviselte az Andrássy utat is: a külföldi vásárlók elmaradoztak, a gazdag magyarok pedig nem az üzletekbe jártak. Ezzel megfeneklett a sugárút és környéke luxus kereskedelmi negyeddé alakítása. Sem a főváros, sem az érintett kerületek nem tettek komolyabb erőfeszítéseket a fejlesztésekért, így lassan vegetálni kezdtek az ottani üzletek. Nagy érvágást jelentett az is, hogy a Malév csődje nyomán elmaradtak Budapestről azok a fizetőképes vendégek, akikre a luxusmárkák építettek.
A fővárost a fapados turisták töltötték meg, nekik viszont a Váci utca is drága. Az Andrássy úti Armani üzlet bezárása komoly jelzés volt, amit aztán csak a Gattyán György nagyvállalkozó befektetéseként megszületett Il Bacio di Stile luxusáruház próbált ellensúlyozni. Az Andrássy út most várható felélénkülése nem a magyar gazdasági növekedéssel, vagy a kiskereskedelmi forgalom erősödésével függ össze. Európa szerte megélénkült a hotelpiac, az ingatlanbefektetők hatalmas összegeket ruháznak be a nagyvárosokban a szállodákba.
A vendégek zöme viszont vásárolni is szeret, ami kedvez a kereskedelmi fejlesztéseknek. A trend alól Budapest sem kivétel, tavaly az itteni szállodapiac mutatói a legjobbak voltak a közép- és kelet-európai térségben. A következő években számos új szálloda nyílik a magyar fővárosban, a belvárosban több történelmi épületet építenek át. Lassan a Balettintézet hányatott sorsú épületének felújítását és hotellé alakítását is megkezdik a katariak. Az Operával szemben megnyíló sokcsillagos szálloda egyértelműen tovább élénkíti majd az Andrássy út forgalmát.
Egyes keres kedelmi elemzők szerint egyelőre túlzott hurráoptimizmus övezi az Andrássy utat, ugyanis a sugárút legnagyobb hátrányai változatlanok: megoldatlan a parkolás - nincs se parkolóház, se mindenki előtt nyitott mélygarázs -, továbbra is csúnya a járda burkolata, a még fel nem újított régi házakat pedig nemcsak az alsó szinten levő boltok homlokzatáig kellene renoválni.